Keresés ebben a blogban

A SZADA 21 SZÁZAD PROGRAM





Helyi Önkormányzati Választás
2010. október 03.







FEHÉR KÖNYV

A
Szada 21. Század Program





Összeállította:

Támogatja:

Szada

2010.


Nem másolható.

Köszönet




Első gondolatként köszönetünket fejezzük ki Polgármester úrnak azért, hogy 12 éven át, határozott és elkötelezett vezetőként irányította a települést. Őszintén gratulálunk magas tisztségéhez, kívánjuk, hogy felelősségteljes munkája közben legyen módja szeretett falujára is figyelni. Kérjük, hogy támo-gassa a falu új vezetését, bárkik is alkossák majd a testületet. Rutinjára, tapasztalatára nagy szükség van.

Nyugodt szívvel, a jövőbe vetett erős hittel jelenthetjük ki: Szada rendezett, biztos háttérrel, finan-szírozható állapotban, időarányosan rendben lévő projektek részvevőjeként lép tovább, és eb-ben az oroszlánrész a polgármester úré. Nyilván kellett ehhez egy lojális, felkészült testület is, melyet Polgármester úr nagy szakértelemmel irányított, megtalálva a megfelelő emberek megfelelő helyét.

Ha a közt szolgálni akarók közt nézetkülönbségek vannak, koncepcionális ellentétek feszülnek, az nem baj. Gólt lőni 25 méterről, kapásból is lehet, de ha kilépve, a kapust elfektetve, 1 méterről gurítjuk be, az is gól, mi több, ha csak bepattan a szöglet a fülünkről, az is. Ha öngólt lövünk, az kevésbé jó, de ilyet Szadán nemigen láthatott a legkifinomultabb szemű kritikus sem.

Ön, Polgármester úr, sok nagy meccset játszott, hatalmas gólokat lőtt, összességében mindig győztes csapat kapitánya volt. S most sem cserét kért: ellenkezőleg, két osztállyal feljebb, igazi klasszis csa-patba igazolt, mert megértette: Egy igazi nagycsapatban később anyaegyesületének is segíthet.

Köszönet, és sok sikert az Ország Házában csakúgy, mint a magánéletben. Számítunk Önre. Kérjük, bízzon azokban, akik szintén tenni akarnak e gyönyörű településért, bízzon azokban, akik egyál-talán hajlandóak még önzetlenül dolgozni a közért. Nem biztos, hogy ugyanúgy, nem biztos, hogy ugyanazokkal a prioritásokkal, de kérem, higgye el: mi is jót és jól akarunk tenni, a közösség érdeké-ben.

Az új vezetés nem óhajt visszanyúlni régvolt ügyekhez, de tisztázni való kérdéseket fel kíván vetni. Megnyugtatunk minden érdekeltet: ezek a kérdések alaposak, pontosak, és fontosak lesznek, semmi-féle pellengérre állításnak hívei nem vagyunk, és nem is leszünk ebben senki partnerei. Nagyon bí-zunk abban, hogy Képviselő úr, Polgármester úr partner lesz a kérdések megválaszolásában. Hiszen ki más tudná jobban megválaszolni azokat, mint Polgármester úr?

















Bevezetés

Szada kincs, Szada sziget, a béke szigete. Ez a megállapítás akkor is igaz, ha ezen a településen is akad vita, széthúzás, veszekedés. Akadnak itt is évtizedeken átívelő sérelmek, családi, közösségbeli ellentétek. Emberek vagyunk. Itt száz éveken át békésen élt egymás mellett négy vallás, jó pár ideológia, és még a legsötétebb 50-es években is volt tartása, arca a falu-nak. Együtt sírtak és együtt vigadtak nagygazdák, „kulákok”, kereskedők, a falu apraja és nagyja. A lakosság tisztelte és becsülte a munkát, az embert. Ha nem volt módjuk gazdálkodni, akkor pesti munkássá váltak a férfiak, az asszonyok meg vitték a kis háztájit, teljes erővel! Itt az idősebb korosztály tagjai a mai napig keményen dolgoznak, a nagymamák, déd-nagymamák még piacoznak, mindenki igyekszik hasznossá tenni magát.

Ha nem is megyünk vissza a legelső írásos emlékig, azt láthatjuk, hogy a falu az 1700-as évek-ben már élt és virult.

Ha Ön, Tisztelt Választó, kezébe veszi a település helytörténetéről szóló kiadványokat, láthatja: a falu mai lakosságának jó része onnan, a messzi 1700-as évekből származik. Ez nem jelentheti a 21. században azt, hogy ellentét legyen régiek és újak között, főleg akkor, amikor az újak érkezése, telek- és házvásárlásai, építkezései bizony, jelentős egzisztenciális hozammal bírnak. Olyan, haszontalan-nak tűnő területek váltak hasznosíthatóvá, mint az Illés-tető, a Berek, a Háromfertály, a Diósok és más területek. Nem vitás, a falu az 1990-es évtől kezdve rohamosan fejlődik, változik, forrásban van, alakul. Számos új feladat adódik, a hagyományok háttérbe szorulnak, nyitottabb a falu, mint akár 15-20 éve.

Mi, akik ezt a dolgozatot az Ön kezébe adjuk, azt hisszük a legfontosabbnak, hogy a felálló új önkormányzat rendezett, nyugodt közigazgatási háttérrel, határozott, emberközpontú vezetés-sel álljon a lakosság rendelkezésére.

Az egyablakos rendszer, az ügyek e-intézése, az e-ügyfélkapu használata remek eszközök. De egy Szada méretű településen a lényeg a személyes kapcsolat, a bizalom. A hivatal szolgáltat, és Ön az ügyfél. Megbecsülendő, tisztelettel kezelt, ügyes-bajos dolgaiban támogatást váró és kapó ügyfél. Az önkormányzat az alapvető szolgáltatások nyújtása mellett a kötelező és válaszható feladatok észszerű megválasztásával olyan célorientált terveket kovácsoljon, melyek elérhetőek, reálisak, és e tervek mellett következetesen álljon ki. Nem helyes, hogy néhány befolyásos polgár ötletei, kénye-kedve határozza meg, hogy hol és mit vásárol, ad el, vagy fejleszt a falu, nem helyes, ha ad hoc jellegű, állandóan változó tervek borzolják a lakosság egyébként is megtépázott tűrőképességét. Határozott koncepció kell, rövid – közép – hosszú távú tervekkel, melyek elfogadása után azokat következetesen végre kell hajtani.

Hazánk nagy változásai, az országos szinten való megújulás, az alapelvek újrafogalmazása nem maradhat itt, vidéken sem hatás nélkül! A társadalmi szolidaritás, az Új Társadalmi Szerződés itt is szükséges. A Magyar Országgyűlés által kiadott Nemzeti Együttműködési Nyilatkozat ná-lunk is érvényes. Az országos nagy ügyekben való tisztességes elszámoltatás, számonkérés na-gyon fontos, de helyben, a helyi ügyeket is kell lezárni, az elvarratlan szálakat elkötni, ha kell, elvágni!

Ha a Miniszterelnök úr sajtótájékoztatóján kiemelten fontosnak tartja elmondani, hogy amíg az elmúlt 20 év jobbára az ügyeskedők, a seftesek, a mások kárára gazdagodók korszaka volt, és itt az ideje, hogy a munka eredménye is jólétet, biztonságot teremtsen az eddig lúzereknek ne-vezettek számára, akkor mi is vállalhatjuk kimondani:

Itt az ideje, hogy eltűnjenek SZADA közéletéből az ingatlankufárok, a kárpótlási zöldbárók, a „mindent ide, nekünk!” elv szerint élők! S bátran mondjuk ki: Ha nem mennek maguktól, a megszerzett Judás-pénzekkel teli zsákokkal, majd mennek, ha viszik őket.


Nem lehet úgy kérni, ha nem adunk egyebet, csak színes léggömböket.

Nem folytatható az a gyakorlat, hogy miközben az érdekérvényesítésre kevéssé alkalmas kisemberek halk hangja nem éri el a hivatal ingerküszöbét, addig jól szervezett csoportok addig nyomulnak és érvelnek, amíg a patakmeder is lakótelekké, a használaton kívüli, parlagfűtől viruló szántó potenciális lakóparkká válik. Nem tartható tovább az, hogy egyesek 12 éve mondják valamiről ugyanazt, de a valóságban nem történik semmi. Nem mehetünk el szó nélkül olyan esetek mellett, mint az önkor-mányzat kényszerű kihátrálásai kellően elő nem készített közös vállalkozásokból. A jövőben nem asszisztálunk olyan vásárlásokhoz, ahol a haszon a közös vagyonból magánzsebekbe vándorol, még-oly’ törvényesen is.




Hatalmas feladatok, folyamatban lévő projektek várják a vezetést.

Csatornázás, útépítés és csapadékvíz-elvezetés, iskola, egészségügy, egyéni sorsok, ügyek, sok-sok-sok feladat. Van elég. Ezek a feladatok egyenként is egész embert, tettre kész, szakértő testületet, elkötelezett önkénteseket igényelnek. Ezért szilárdan hisszük, hogy az új helyzet új vezetést igényel. A képviselő-testületek létszámának erőteljes csökkentése Szadán 6 képviselő állítását engedi. Képzel-jük el, ha a hat emberből három jelenik csak meg egy döntéshozatalkor, ráadásul az a három sem készül fel rendesen. Milyen eredmény születhet ebből? Végiglapozva a helyi újság utolsó 15-20 szá-mát, - ez 1- 2 év!- több téma visszaköszön: Faluközpont, Egészségház, Termálvíz-projekt. Cikkek tucatszám, hurráoptimista vélemények, de a valóság? Szegényes, üres fecsegés, vérlázítóan magabiz-tos köntösben.

Alapos, felkészült, elkötelezett embereket keressen, T. Választő!

Olyanokat, akiknek elsősorban nem párt-kötődésük, hanem elképzelésük van. Ha egy jelöltnek nincs sejtelme a falu költségvetésének alapjairól, ha fogalma nincs, mik a kötelező és válaszható feladatok, ha tájékozatlan abban, hogy milyen bevételei is vannak egy önkormányzatnak, akkor, ugyan, hogy fogja megtervezni, elfogadni, elfogadtatni és végrehajtani a költségvetést, mire mer tervezni, és így tovább? Ha fantáziátlan, hivatalnok szemléletű, csinovnyik-típusú egy-egy jelölt, hogy fog ötleteket adni, hogyan tud hozzátenni bármit is a falu fejlődéséhez? Vannak ilyen jelöltek? Természetesen, vannak. Hallgassa, keresse őket, a rendezvényeket, az olvasni- és látnivalókat, blogokat, weblapokat, és döntsön felelősséggel. Nagyobb felelősséggel, mint ahogy az előző ciklus korifeusai eljártak.


A négy legfőbb keresztény erény az okosság, a bátorság, a mértékletesség, az igazságosság.

S pont ez a négy erény, amelyek többségében szégyent vallottak azok, akik az elmúlt évtized vezetői voltak. Szégyent vallottak okosságban, azaz tudásban, hiszen 2 milliárd forint hitelállománnyal adják át a kasszát, bátorságban, mert nem vállaltak észszerű kockázatokat sem magasabb hozamokért, vi-szont sosem mondtak ellent a fő előterjesztőnek. Mértékletességben, mert néhányan nem tudták, hol a határ a tisztes kereset és a harácsolás között, és főképp igazságosságban, amikor hagyták, és nem léptek közbe, amikor pár falubéli hangadó a szemük láttára, a fülük hallatára semmizte ki a többieket. Fájdalmas ezt mondanunk, de úgy tetszik: némi csecsebecséért, pár üveggyöngyért, kis előnyért ren-des, dolgos polgárok is megszédültek, és elfelejtették, hogy bűnösök közt cinkos, aki néma.




Tegyük le a terheket. Nincs régebbi dolog, mint a tegnapi nap!


Ez a kiadvány nem azért született, hogy régi sérelmeket felhánytorgasson, hibákat, tévedése-ket, mulasztásokat, akár bűnöket tárjon fel. Arra ott vannak az arra hivatott szervek. Ez a kiadvány a település egyik lehetséges jövőképének vázlata, a teljesség igénye nélkül. Mi mással kezdődhet hát egy ilyen kiadvány, mint a következő lappal.











TISZTA LAP















Ezzel kezdünk.














1. fejezet

Intézkedéseink vázlata


Az önkormányzatokról szóló törvény részletesen szabályozza a feladat- és hatásköröket. Mind-ezek figyelme vételével, a Programban az alábbi témák, ügyek kapnak elsőbbséget a következő évek kötelező és választható feladatai mellett. Természetesen bemutatjuk a tervezett intézkedé-sek költségeinek fedezettségét is. A vázlat után egy-egy fontosabb kérdést részletesen kifejtünk.

1. Államigazgatás magas fokon.

1.1. Bérek rendezése, emelése, státuszok megőrzése, közterület-felügyelet megerősítése
1.2. Továbbképzések támogatása, szolgáltatási színvonal további emelése
1.3. Állandó kapcsolat a lakossággal, teljes elektronikus kapcsolat megszervezése
1.4. Kiszervezés

2. Vagyongazdálkodás felülvizsgálata, átalakítása, korszerűsítése

2.1. Naprakész vagyonleltár elkészítése, a befektethető és fedezeti vagyonelemek meghatározása
2.2. A „Gyümölcskötvény” elemzése, hitelállomány felmérése, átalakítása
2.3. A befektetett eszközök felülvizsgálata
2.4. A Szada Nova Kht átalakítása zártkörű részvénytársasággá
2.5. Egyes feladatok koncesszióba adása

3. A kárpótlási ingatlan ügyek rendezése, a kiemelt projektek elemzése

3.1. A 0107 és 068 kárpótlási táblák állapota, jövője
3.2. A Berek I. állapota, jövője
3.3. A Faluközpont, az Egészségház, a Termál- projekt valós helyzete, lehetőségei
3.4. A COOP Zrt. központban lévő telke jövője
3.5. A Golf-területének lehetőségei

4. Az utak építésének egyes kérdései

4.1. Az építések filozófiájának és kommunikációjának átalakítása
4.2. Kijelölendő területek, részletes tájékoztatás
4.3. A munkák ütemezése, mielőbbi megkezdése
4.4. Alternatív megoldások számbavétele

5. Egyes támogatások jelentős emelése

5.1. Ifjúság, sport, oktatás területén
5.2. Egyházak, felekezek
5.3. Polgárőrség, társadalmi szervezetek

6. A lakosságot közvetlenül érintő, fontos ügyek

6.1. A Gödöllő és Vidéke Áfész tagi résztulajdonok kivásárlásának anomáliái
6.2. Helyi közlekedés fejlesztése. Mogyoród HÉV állomástól a CBA-ig.
6.3. Az élhető környezet. Játszóterek, sportolási lehetőségek bővítése
6.4. Devizahitelesek felmérése, erőnk szerinti segítése
6.5. Belépés a lakossági ingatlanpiacra
6.6. Iskola, közművelődés teljes felülvizsgálata

7. FALUSZÉPE program -Néhány faluszépítő, minőségjavító intézkedés

7.1. Egyedi arculatúra formáljuk a Főutat, a Vasudvartól a Hivatalig
7.2. A Rudnyánszky-terv
7.3. Gyümölcstermő Szent Szada Program.


2. fejezet
Tekintsük át az önkormányzat forrásait!

7.4. Helyi adók: kommunális típusú, vagyoni típusú, iparűzési adók
7.5. Átengedett adók: SZJA, gépjármű-adók
7.6. Állami támogatások
7.7. További bevételek
7.8. Vállalkozás nyeresége
7.9. Osztalék, kamat, bérleti díj
7.10. Átvett pénzeszközök
7.11. Bírságok
7.12. Hitelek, egyebek

Ezek összessége Szadán mintegy 600-700 millió forintra rúg. Évenként változó. Jelentős tétel, azaz körülbelül 600 millió forint áll rendelkezésre, hosszú lejáratú kötvény-hitel formájában. Ezzel kapcso-latban számos hír és álhír akad, tényként rögzítsük: ez a forrás valós, létező, befektetett eszköz, forga-tása hasznot hoz. De vajon, eleget? Egy biztos: e kötvényeket fejlesztési célra bocsátották ki az ön-kormányzatok. Az új testület első feladatai közt szerepel a kötvény-hitel egészének alapos áttekintése. A helyi sajtóban fellelhető anyag ugyanis hiányos, nevetséges, és ezért súlyos következtetésekre ad okot. Nem helyes, ha utcai, folyosói információk keringenek komoly pénzügyekben.




3. fejezet

A Szada 21. század Program egyes fontos elemei


A közpénzekkel való hatékony és ellenőrizhető gazdálkodás elősegítése érdekében az Országgyűlés elfogadta az 1992. évi 38. számú törvényt.

E törvény célja elsősorban, hogy szabályozza az államháztartás működését. Kiemelten fontos, hogy a közpénzek hatékonyan kerüljenek felhasználásra, azaz, arra kell a forrásokat fordítani, ami margináli-san a legnagyobb hasznot hozza. A felhasználásnak ellenőrizhetőnek kell lennie. Végül a törvény rendelkezik arról, hogy érvényesíteni kell teljesség, részletesség, valódiság, egységesség, nyilvános-ság.

A továbbiakban részletezzük néhány fentebb felsorolt terv egyes elemeit, költségvonzataival együtt. Biztosítjuk Önt, t. Választónk, hogy a kimondott Á mellett mindig ott a vállalható B is, mert mi azt tanultuk, hogy aki ÁRAT mond, mondjon BÉRT is, azaz, ha kiadásokat, je-lentős kiadásokat tervezünk, akkor pontosan mondjuk meg, honnan, miből lesz arra forrás?

Alapelv: Terveink költségigényének fő forrása nem lehet a napi költségvetés!


1. Egyes támogatások emelése, módosítása.

1.1. Sportegyesület és Szabadidő Központ : megduplázzuk költségvetésüket
1.2. Tanulmányi Ösztöndíjak keretét évi 100 ezerről 1 millió forintra emeljük
1.3. Hiányszakmákra jelentkezőknek külön támogatást adunk.
1.4. Fiatal házasok támogatása.
1.5. Egyházaknak nyújtott támogatást a ma érvényben lévő 1 millió forintos keretről 5 millióra emeljük, néhány konkrét cél negfogalmazásával.
1.6. Egyéb társadalmi szervezetek részére elkülönítünk 500 ezer forintot
1.7. A polgárőrség részére fix költségkeretet állapítunk meg. Ez a költségkeret évi 1 millió forint lesz. Elszámolása a vonatkozó szabályok szerint.
1.8. A devizahitelesek gondjai enyhítésére évi 20 millió forintot különítünk el.

2. Utak építése, fejlesztése. Minden településrészen legyen egy szilárd burkolatú főút.
Első ütem.

2.1. Szélső út felső része. Szabadság – Borkő – Zalagyöngye – Szőlőhegyi – Lejtő - Szánkó ut-cák. Kertalja utca. Mintegy 5 km. Ütem: 2011-2012.
2.2. Juliánus barát - Kőrösi Csoma -Teleki Sándor - Pap dűlő utcák. Mintegy 2 km. Ütem: 2011-2013.
2.3. Székely Bertalan út mellékutcái. Kisfaludy utca. Mintegy 2 km. Ütem: 2012.
2.4. Folyamatosan, addig végezzük a munkát, amíg minden utunk nem lesz szilárd burkolatú. Ez a 21. században minimum követelmény! Természetesen eszetlen kapkodás nem lesz. Ahol még nincs csatorna, csak nagyon kivételes, szükséges esetben kezdődik a burkolat készítése.
2.5. Alternatív burkolatok, keréknyom-vonalak erősítése

Második ütem
2.6. Aranyhegy, Jókai út végig, Illés-alja
2.7. Folyamatosan, az újonnan csatornázott területeken

3. Miért ott, miért ezek a területek?

3.1. A Szőlőhegy a legrégebbi, az 1970-es évekről beépült, ma már állandó lakosok sokaságával belakott kerület. Több száz ingatlant érint a fejlesztés. Ez a terület rendkívül érzékeny az esőzések okozta erózióra, napirenden vannak a vízmosások, járhatatlanná válnak az utak, károk keletkeznek a vagyonban. Pár óra eső után ma gyalogosan szinte lehetetlen a közleke-dés.
3.2. A Kopolyák eleje az új fejlesztések legrégebbi része. Méltatlan állapotok vannak. Remek in-gatlanok, értékes autók, és a 19. századot idéző utak. Ha egy önkormányzat nem képes 2-3 km utat játszva elkészíttetni, akkor jobb, ha becsukja a boltot. Ez a beruházás presztízskér-dés.
3.3. A Székely Bertalan út mellékutcáira már 12 éve is volt ígéret. Ideje beváltani!
3.4. Az érintett területeken egyben a csapadékvíz elvezetéséhez szükséges rendsze-reket is felülvizsgáljuk, amiben kikérjük a régi szadai polgárok tanácsát. Vala-hol régen is elfolyt az a víz!

4. Egyebek
4.1. Minden szakaszban várjuk, elvárjuk majd az érintett lakosság közreműködését. Kérdőíveket bocsátunk ki azért, hogy megtudjuk: telkenként milyen összeggel képes a lakosság hozzájá-rulni a beruházáshoz? Ez nem lehet több mint, 50. 000.- forint, 5 éves teljesítéssel, és nem lehet kevesebb, mint 10. 000.-, hogy egy jelképes összeg azért legyen. Érezzük meg, végre, hogy a sajátunkat építjük, magunknak.
4.2. Minden szakaszban különös gondot fordítunk arra, hogy a közlekedés biztonsága, a magán-tulajdon védelme biztosítva legyen.



5. A kárpótlási ingatlanok sorsa. Az 1994-ben erőszakosan kialakított, a helyi nagy-gazdák egy része által status quo-nak tekintett állapotokat megváltozatjuk, az aláb-biak szerint:

5.1. A Szada-Mogyoród út mentén a 0107 táblából mintegy 15 ha területet megvásárolunk, a tervek szerint 8 millió forint /ha áron. 50 % készpénz, 50% készpénz, 5 éves futamidőben, vagy üzletrész egy Községi Közös Vagyon Alap- ban. Ez nagy teher. A jogi háttér kimunká-lása után, már tavasszal elkezdődik a munka.
5.2. További 25 ha területre megkezdjük a tárgyalásokat.
5.3. Hasonlóképpen kezeljük a 068 temető melletti táblát.
5.4. A megvásárolt területeken ipari, kereskedelmi ingatlanokat alakítunk ki, 3- 5 ha nagyságok-ban, és megjelenünk a piacon.

6. Felülvizsgáljuk, és ha kell, pert indítunk.

A település egykori Áfész- tagjainak résztulajdonának kivásárlása kapcsán történt visz-szaélések miatt, amikor sajátos törvény-értelmezésre hivatkozva 8-10 % árfolyamon vá-sárolták ki az alapító idős tagok résztulajdonát, eljárást kezdeményezünk. Célunk egy tisztességes elszámolás az egykori szadai tagokkal. Ez erkölcsi kérdés.


7. Felülvizsgáljuk a semmit nem hozó, mai állapotában valószínűleg soha meg nem valósuló projekteket: Termál-falu, Egészségház, Faluközpont, Berek I.

7.1. Azonnal megkeressük a COOP Zrt-t, és a Tóth-féle ház telkét birtokló tulajdonosokat, hogy nyilatkozzanak, mi a szándékuk? Az nem tartható állapot, hogy egy épülni-szépülni akaró faluközpont főhelyén egy beton-rom ékeskedik, meg egy semmire nem alkalmas, ál-parkoló hever.
7.2. A Termál projekt álmait elcsomagoljuk, gazdagabb időkre. 3-4 MRD forint erre nincs.
7.3. Az Egészségház dolgát döntésre visszük. Ha kell, fejlesztjük a misszióval való kapcsolatot, illetve a már létező, jól működő egészségügyi szervezetünket.
7.4. A Berek I. ingatlannal kapcsolatban szűkszavúak vagyunk. Ez a projekt több mindent hordoz magában. Egy 200 millió forintos befektetés, mely megtérülése egyrészt a távoli jövőben van, de amely beruházáshoz még további tízmilliók kellenek, utak, közművesítés, egyebek, nagyon komoly elemzést igényel. Óriási felelősségek vannak ebben az adásvételben. Leg-felsőbb szintű felelősségek.

8. A Golf-terület. Megkeressük a tulajdonosokat, mit lehet tenni?








9. A Faluszépe program

9.1. Egyedi arculatúra formáljuk a Főutat, a Vasudvartól a Hivatalig.

Az ötletet néhány, nagyon jól sikerült házfelújítás adta, melyek következtében szinte meg-újult a környezet. Színes, jó minőségű vakolatok, rendezett előkertek, és azonnal látható a hatás. Éppen ezért:

9.1.1. Színes, azonos minőségű utcai frontokat alakítunk ki, a lakókkal teljes egyetértésben, körülbelül 10-15 ingatlanon.
9.1.2. Rendbe tesszük a Faluközpont foghíjtelkeit, függetlenül attól, hogy kezdődik-e ott beruházás, vagy sem.
9.1.3. Minőségi örökzöldeket, virágágyásokat telepítünk.
9.1.4. Költségirányzat 4 évre, összesen 10 millió forint.

9.2. A Rudnyánszky-terv

9.2.1. Az 1860-1920 között épült kúria- jellegű épületek számbavétele.
9.2.2. Az ingatlanok felújítása a tulajdonosokkal egyeztetve
9.2.3. Költségirányzat 4 évre, összesen 40 millió forint.

9.3. Gyümölcstermő Szent Szada Program.

Ennek kertében a Szabadosokban, a Korizmics út mentén Mintakertet alapítunk, az alábbiak szerint:

9.3.1. Helyi gazdák összefogása, szakértelme fontossága
9.3.2. Jellemző fajok, fajták telepítése
9.3.3. Egyes esetekben biotermelés
9.3.4. Hosszú távú földbérlet vagy vásárlás.
9.3.5. Költségirányzat 4 évre, összesen 10 millió forint.

10. A 2. 8 fejezet intézkedéseinek pénzigénye 4 évre 60 millió forint. Évi 15 millió.

Nagy összeg. Honnan temetjük elő a forrásokat?
a. Gyümölcskötvény hozama 30%
b. Lakossági kötvénykibocsátás hozama 30 %
c. Költségvetés kerete 20%
d. Civil adományok 20 %













4. fejezet


A Jövő útja, a Jövő Hídja- a felnövekvő generáció




Száz és száz lapot írhatunk tele, de ha nem foglalkozunk a fiatal generációkat érdeklő témákkal, vesz-tett ügyünk lesz. 2010. már a 21. század. Képzelje el, T. Olvasó, hogy ha 1910 körül alaposabban tervezték volna a jövőt, a régmúltból még itt maradt Kossuth-huszárok, és Ferenc József-hívők, mennyivel jobban járhattunk volna- mi magunk!

Mit kínálhatunk a fiatal korosztályoknak? Mi lehet a Helyi Társadalmi Szerződés, fiatalokra érvényes, tartalma?

1. Nem hagyunk olyan megoldandó feladatokat rájuk, melyeket nekünk kell megoldani. Az 1951-1995 közti időszak dolgait le kell zárni, tiszta lappal „irattárba tenni”.

2. Kapjon prioritást az oktatás, a nyelvtanulás, a sport, a pályakezdés, az emberi kapcsolatok fej-lesztése. Ezen belül erőteljesen növeljük az ösztöndíjakat, támogatjuk a tömegsportot, ki-emelten figyeljük a felsőoktatásban résztvevő fiataljainkat. Rendszeres támogatást kapnak a felsőoktatásban tanulók, a hiányszakmákra jelentkezők. Életkezdési támogatást adunk min-den fiatal házasnak. Célunk, hogy mi magunk neveljük ki azokat a fiatalokat, akik közül kike-rülhet néhány, a 2014-2018-as választásokon jól szerepelhető jelölt, államigazgatási szakem-ber, intézményvezető.



3. Megoldandó feladat a fiatalok szórakozásának, hasznos időtöltésének biztosítása. Nagyon ne-héz kérdés. Szükséges egy helyiség, egy épület, ahol a korosztály a saját ízlésének megfelelő-en szórakozhat. Ez azonban nem tudható le egy kulccsal, egy szobával. Nem azt kell megol-danunk, hogy hol ihatnak és cigizhetnek szabadon a gyerekeink, hanem azt, hogy miképpen tudnak egymás társaságában normálisan szórakozni. Felelősség, tolerancia, empátia, egymás tisztelete. Egyszerű dolog ez.

4. Feladatokat kell adni a fiataloknak, számon kérhető ügyekben kell a segítségüket kérni, érez-tetni velük, hogy fontosak. Ebben itt, helyben nagy az egyházak szerepe, a sportkör szerepe, az iskola kiemelkedő fontossága mellett. De természetesen első a család.

5. Vannak intézményeink. Van, pl., sportolási lehetőség akár a Szőlőhegyen is. Csak éppen az infrastruktúra rémes. A kerítés hiányos. Csoda, ha berzenkedik a szomszéd lakó, aki évente 8-10 labdát gyűjt be?

Amit ígérhetünk: jelentősen, nagyságrendekkel növeljük a fiatalokra közvetlenül jutó kereteket. A konkrét számokat a Szada 21. század Program Költségvetése fejezetben olvashatnak majd.









5. fejezet


Sorolhatnánk még tennivalókat. De szükségtelen. A feladatokat a törvény előírja, az élet kikényszeríti. Dolgozni kell. Sokat és jól. A Szada 21. század Program nem mentsvár, nem gyógyír, nem csodaszer. Néhány dolgot másképpen látunk. Néhány súlypontot arrébb te-szünk. Néhány tennivalót előbbre sorolunk.

Ehhez kérünk bizalmat! A munkához. A cselekvéshez.

A könnyebb, a megalapozottabb döntéshez szövegesen is bemutatjuk a komoly költségekkel járó Program forrás-oldalát is.

Dolgozatunk elején szó volt az önkormányzati forrásokról

Nyilvánvaló, hogy a Program jelentős kiadással járó elemei fedezetét elő kell állítani.
Nézzük meg, mi mibe kerül? Kijelenthetjük, hogy az összes kiadás e körben 550- 600 millió forint körüli lesz, egyenletesen elosztva 5 évre.

Miből finanszírozható ez, miből lehetnek források, amikor azt halljuk, semmire nincs pénz?

1. Forintkötvény kibocsátása a lakosság részére. Reméljük, bátran fektetnek a tehetősebbek saját falujuk fejlesztésébe. Megpróbáljuk. Értéke 200-500 millió forint.
E forrásból egyébként eladó ingatlanokat is vásárolunk a faluban, bérbe adjuk, vagy később értékesítjük.
2. Az útépítésben érintett ingatlanok hozzájárulása. 300 ingatlan esetében ez az összeg lehet egyszeri 3 millió forint, és lehet 15 millió forint is. Érték: 10 millió forint.

3. A „gyümölcskötvény” keretéből ide telepítünk forrásokat.
Érték: 100 millió forint.
4. A soha meg nem valósuló Berek I. ingatlanát, 6 hektárt, piaci áron eladjuk. Valószínűleg veszteséggel. Szerencsés esetben a pénzünknél leszünk.
Érték: 200 millió forint.
5. Az átalakuló, szolgáltatásokat is végző KHT-tól várható nyereség
Érték: 10 millió forint.
6. A megvett és ipari területekké alakított Mogyoródi út-menti földek értékesítése. Ebből 5 év távlatában mintegy 350 millió forint várható. Bevétel: 350 millió forint.

Bár levezetésünk nem állná ki egy mérlegképes könyvelő vizsgálatát, de a lényeg itt van: Van forrás. Van elég forrás. Csak szándék kell. Tiszta, igaz, becsületes szándék. Nem csak Nemzeti Összefogás kell. Helyi Összefogás is. Lesz-e? Mi ennél többet vállalni nem tudunk. Nem is akarunk. Amit tervezünk, reális, valós dolgok. Felkészültek, és elszántak vagyunk. Kérdéseket várunk. Válaszolunk.


www.raba-szadavoks.blogspot.com
www.rabagyorgy.blog.hu
rabagyorgy01@gmail.com
06-30-8423534


6. fejezet
Végezetül rögzítjük az alapvető erkölcsi kérdést: Szabad-e lopni?

1. Véget vetünk a kárpótlási földkufárok, a részarány-tulajdon brókerek ámokfutásának, ami-nek egyetlen eredménye az volt, hogy a megbolondított, tisztességes, becsületben megőszült, a téeszekben a fél életüket ledolgozó szadai parasztemberek, régi, igazi gazdák a munkájukért cse-rébe kapott, valamint a világégésekben odaveszett, évtizedet táborokban töltő, ott elrohadó, vagy a Rákosi - Kádár börtönökben sínylődő, mindenüktől megfosztott eleink maradék vagyonáért, ká-ráért kapott színes papírjait néhány, eszét és józan ítélőképességét elvesztett helyi öreglegény ösz-szeszedve, mindenkit becsapva, százmilliós vagyonokat harácsoljon össze. Ami megtörtént, meg-történt.

2. Az 1994 év kárpótlási egyezsége nem egyezség, hanem galádság, átverés, szemétség volt, és ebben nagyon sokan megégtek. Lelkük rajta, és béke közéleti poraikra! Ezeknek a legényeknek a továbbiakban ugyanis semmi keresnivalójuk Szada közéletében. Örüljenek vagyonuknak, vásá-roljanak javakat, egészséget, boldogságot, de ne akarjanak semmi egyebet. Tudják önmaguk is, kikről van szó. Nem a kárpótláson jól keresőkről, az ügyes, bátor és kockáztató vállalkozókról, nem azokról, akik néhány aranykoronájukból tisztes hasznot szereztek. Hanem azokról, akik egyrészt egyezséget hazudva lerabolták a szadai kárpótlást, egyszerű piti átveréssel, más-részt még a későbbi boldogulástól is megfosztották saját véreiket! Ha rajtuk múlna, a 4-500 szadai kiskárpótolt soha az életben a pénzéhez nem jutna. Mielőtt bárki a szívéhez kapna, rágal-mazásról beszélne, fenyegetne: a jegyzőkönyvek mindent rögzítettek. S, bizony, megvannak.

S megismételjük:
Hazánk nagy változásai, az országos szinten való megújulás, az alapelvek újrafogalmazása nem maradhat itt, vidéken sem hatás nélkül! A társadalmi szolidaritás, az Új Társadalmi Szerződés itt is szükséges. A Magyar Országgyűlés által kiadott Nemzeti Együttműködési Nyilatkozat ná-lunk is érvényes. Az országos nagy ügyekben való tisztességes elszámoltatás, számonkérés na-gyon fontos, de helyben, a helyi ügyeket is kell lezárni, az elvarratlan szálakat elkötni, ha kell, elvágni!

Ha a Miniszterelnök úr sajtótájékoztatóján kiemelten fontosnak tartja elmondani, hogy amíg az elmúlt 20 év jobbára az ügyeskedők, a seftesek, a mások kárára gazdagodók korszaka volt, és itt az ideje, hogy a munka eredménye is jólétet, biztonságot teremtsen az eddig lúzereknek ne-vezettek számára, akkor mi is vállalhatjuk kimondani:

Itt az ideje, hogy eltűnjenek SZADA közéletéből az ingatlankufárok, a kárpótlási zöldbárók, a „mindent ide, nekünk!” elv szerint élők, akik nagyobb károkat okoztak, mint az ötvenes-hatvanas évek összes rablása. Mert ők a sajátjaikat csapták be! S bátran mondjuk ki: Ha nem mennek maguktól, a megszerzett Judás - pénzekkel teli zsákokkal, majd mennek, ha viszik őket.

E sorok írójáról, akik ismernek, tudják, nem elkötelezett sehová.

Én erkölcsi kérdésnek és vállalni kötelezőnek érzem azt, amit teszek. Erkölcsi kötelességnek, mert emlékszem az 1950-60 évekből is az idősb Szekeres Jánosra, Miháli Bertalanra, Galmabos Jánosra, Bajkai Istvánra, Molnár Andrásra, Petrák Andrásra, Oroszi Sándorra, Ványi Jánosra, Omelka Istvánra, az eégi szadai családokra, drága magyszüleimre, és mindenki másra, az asszonyokra, lányokra, akik közül, bizony ma már alig-alig élnek, és akik egész életükkel példát mutattak munkában, családban, a földeken és a gyárakban töltött kényszerű egyaránt.

Miattuk is született ez a dolgozat.


Rába György

www.raba-szadavoks.blogspot.com
www.rabagyorgy.blog.hu
rabagyorgy01@gmail.com
06-30-8423534