Érthetelen dolgok
Az iskola a tanulás és nevelés színtere, ahol arra hivatott szakemberek minden évben megpróbálják a majdnem lehetetlent: megtanítani írni és olvasni a kis emberkéket. Mint pedagógus, bátran kijelenthetem: ez a tevékenység maga a csoda.
A szadai iskolában ez évben furcsa dolgok történtek. Szó esett éheztetésről, gond akadt a parkolással, a gyenge műszaki állapotokról, a vallás túlzó jelenlétéről.
Magam az általános iskolán túl csak egyházi iskolákban tanultam. Mégis azt vallom: a világi fenntartású állami-önkormányzati iskola ne legyen az egyházi iskola pótléka! Az iskola tanulóinak ezerenyi dolgot kell megtanulniuk 6-8 tanév alatt. Ki ezt, ki azt hozza magával otthonról. Nem helyes, ha az állami iskola el akarja dönteni, milyen világnézet, milyen vallás legyen jelen.
Az más kérdés, hogy a Biblia oktatása nem vallási, sokkal inkább erkölcsi, történelmi, irodalmi kérdés. Mindenkinek tudnia kellene, hogy miért mondjuk: "Árulkodó Júdás", vagy "Hitetlen Tamás!" A Biblia ezernyi megállapítása beépült az életünkbe, a kultúránkba, a művészetekbe. AZ Utolső vacsora c festmény, vagy Munkácsy trulógiája nem vallási kérdés, mint ahogy Szent István intelmei sem. Mi több, a Tízparancsolat ismerete sem.
A helyes arányok eltalálása a feladat! Azaz, ám legyen bibliaóra, de valamelyik tantárgy- történelem-irodalom pl- keretében. Ugyanakkor az önkormányzat tánogassa a helyi egyházakat, felekezeteket, hogy jobban és többet foglalkozhassanak az érdeklődő fiatalokkal, akár kirándulások, oktatás, táborozás, szakkönyvek, egebek révén.
Hasonlóképpen Trianon ügyében. Én létrehozatnám a trianoni Magyarország óriás térképét akár egy terepasztalon, ahol élethűen mutathatnánk be, hogy milyen volt az ország, és élethűen mutatnánk, hogy mivé lett? Mert ezt tudni- FONTOS. De, hogy minden tanteremben a trianoni országtérkép legyen fenne, az káros butaság.
Óriási felelősség ma tanítani. Olyan tudást kell adnunk a gyerekeknek. mellyel tovább lehet lépni, és a későbbi sikeres tanulmányokat megalapozni.Kedvet kell teremtenünk szakmák tanulsáshoz, a MUNKÁHOZ. Nem biztos, hogy ehhez feltétlenül kelel ismerni a hátrafélé nyilazást.
De, ha már a múltba révedünk, akkor azt is tanítsuk meg, majd később magyarázzuk is meg, hogy mikor és hol született Árpád apánk. hiszen minen magyarok ősapja Kijevben született, 840 körül. Tehát akkor oroszok vagyunk? Kijeviek?
Ugye, milyen vicces a történelem?
Rend, fegyelem, munka.
Pihenés, sport, közös programok.
Jó felszereltség, tisztaság, műszaki fejlesztés.
Nagy szabad terek, sok fakultatív program.
A műlt ismerete, a 21 századra való készülés jegyében.
Magas szintű nyelvtanítás.
Ez az én iskolamodellem.
RÁBA GYÖRGY
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése